Gemotiveerde, productieve medewerkers; dat is toch de droom van elk bedrijf? Logisch ook, want onderzoek wijst uit dat blije medewerkers maar liefst 15% productiever zijn. Blije mensen gebruiken hun tijd namelijk efficiënter, waardoor ze meer gedaan krijgen in kortere tijd. Dat is fantastisch. Allemaal de dag starten met een grappig filmpje en gaan met die banaan.
Was het maar zo simpel. Want blij is natuurlijk niet hetzelfde als gemotiveerd. En een leuk filmpje compenseert een gebrek aan werkgeluk niet. Het is van belang dat mensen het gevoel hebben dat ze toegevoegde waarde (zingeving) hebben. De term intrinsieke motivatie komt daarbij vaak voorbij; iets doen waar je gelukkig van wordt. Maar het begrip blijft vaak ontastbaar en hoe motiveer je iedereen intrinsiek als dat voor elk individu verschillend is? In dit artikel maak ik het begrip motivatie concreter voor je en ik geef je tips hoe je hiermee aan de slag kunt.
Wat is motivatie eigenlijk precies? Vanuit het brein gezien komt motivatie voort uit een actief beloningssysteem; wij streven dingen na die ons een goed gevoel geven. (Of vermijden dingen die ons een slecht gevoel geven, maar dat is weer een heel ander onderwerp). Dat goede gevoel wordt veroorzaakt door ‘blije stofjes’ (neurotransmitters). Die stofjes komen vrij op het moment dat wij iets doen wat ons brein bestempelt als ‘goed voor de overleving’. Sommige dingen zullen bij vrijwel iedereen zorgen voor een actief beloningssysteem. Denk daarbij bijvoorbeeld aan onze basisbehoeftes zoals eten en drinken (vooral vet of veel suikers is volgens ons brein goed voor onze overleving) en onderdeel zijn van een sociale groep of ‘vangnet’. Maar ook het afronden van een taak, het behalen van doelen, iets krijgen of winnen en een goed compliment krijgen zijn voor verreweg de meeste mensen momenten waarop blije stofjes vrijkomen.
Daarnaast zijn er dingen die voor ieder individu verschillend zijn, oftewel ‘intrinsieke motivatie’. Daarmee wordt eigenlijk alles bedoeld wat ons van nature een goed gevoel geeft. Wat dat is hangt van verschillende factoren af. Met name je opvoeding en eerdere ervaringen zijn daarin erg belangrijk. Onderzoek bij baby’s laat bijvoorbeeld zien dat ze niet zozeer speelgoed uitkiezen waarin ze geïnteresseerd zijn, maar dat ze willekeurig speelgoed uitkiezen en de interesse daarna volgt. Dat betekent dus dat het ontwikkelen van je interesses en intrinsieke motivatie ook heel erg van toeval afhangt. En van datgene waaraan je blootgesteld wordt. Als werkgever helpt je dit niet heel erg, want het lastige blijft dat intrinsieke motivatie voor iedereen verschillend is. En je kunt je medewerkers niet intrinsiek motiveren. Wat je wel helpt is om je te beseffen dat we uiteindelijk allemaal voor een groot deel gestuurd worden door ons beloningssysteem. En dat je wel degelijk invloed hebt op het activeren van dat systeem. Bijvoorbeeld door te achterhalen waardoor iemand intrinsiek gemotiveerd is en dat te stimuleren. Maar ook waardering en fatsoenlijke complimenten dragen in grote mate bij aan motivatie. En die complimenten kunnen uiteindelijk zelfs de intrinsieke motivatie vergroten, doordat mensen iets ontdekken waar ze heel goed in zijn en daar plezier uit halen. Maar in mijn ervaring vinden we complimenten geven vaak lastig en een beetje ongemakkelijk. Daarom gebeurt het te weinig en dat is zonde. Dat komt voor een groot deel omdat we niet de juiste complimenten geven en ze (daardoor) vaak niet als oprecht worden ervaren. Om te zorgen dat de kwaliteit (en daarmee effectiviteit) van complimenten omhoog gaat, moet je zorgen dat ze SHIT zijn. Daar bedoel ik het volgende mee:
Ik hoor vaak dat bedrijven graag een ‘feedbackcultuur’ willen, maar dat zowel het geven als ontvangen van complimenten lastig is. Door de complimenten SHIT te maken vergroot je de kans dat het compliment als oprecht ervaren wordt. Een oprecht compliment wordt beter ontvangen en dat maakt de drempel om complimenten te geven vervolgens weer lager. Ook werkt het geven van complimenten aanstekelijk. Je zult zien dat als je ermee begint je er ook steeds meer terug krijgt en dat het zich verspreid binnen je organisatie. Iedereen kan er mee starten, ook als je geen leidinggevende bent.